Про багатьох талановитих митців, які творили нестандартно й незвично сприймалися правлячими політичними колами, ми дізнаємося, на жаль, лише сьогодні. Колишня тоталітарна система вкрай вороже ставилася до таких людей, вбачаючи серйозну небезпеку для правлячого режиму. До таких митців належить видатний художник-модерніст, поляк за національністю і наш земляк Казимир Малевич, мистецтво якого було свого часу об'явлено більшовиками ворожим радянському народу.

Казимир Северинович Малевич народився 23 лютого 1878 року поблизу Києва. Його батько, Северин Антонович, працював керуючим справами на цукрозаводі і мріяв бачити свого сина майбутнім цукроваром. Мати – Людвіга Олександрівна – поетично обдарована натура, писала вірші польською мовою

Маленький Казимир навчався в п'ятикласному агрономічному училищі в с. Пахомівці поблизу Білопілля. До одинадцяти років він і мріяти не міг, що в світі є такі "чарівні речі", як олівці, пензлі, фарби і папір, що колись стане знаменитим художником. Тож "божественну силу фарби" він відкрив випадково і самостійно

К.Малевич деякий час навчався живопису в Рисувальній школі М.Мурашка в Києві. Іншої освіти він не мав. У 1899 році він одружився на чарівній дівчині-красуні Казимірі Зглейц – доньці курського лікаря. Малевич почав працювати на Курсько-Московській залізниці, але занять з малювання не кинув і навіть організував рисувальний гурток. Однак це його не задовольняло. Тож у 1905 р. він переїжджає до Москви, де намагається спробувати свої сили в престижному Московському училищі живопису, скульптури і зодчества, одначе його туди не прийняли. Не склалося й подружнє життя, тож К.Малевич змушений був розлучитися.

У 1905-1910 роках він навчається в студії-школі І.Ф.Рерберга, що відзначалася своєю гнучкістю і всебічною системою викладання образотворчої грамоти. Вже перші роботи Малевича, виконані в курсько-московський період його життя і творчості, були помічені критиками.

Казимир Малевич виставляє свої твори на виставці епатажного об'єднання "Бубновий валет", на якій були представлені роботи "молодих бунтарів"-художників. У цей період життя на нього мали великий вплив фовісти, експресіоністи. Важливий але короткий шлях його творчості – плодотворний період неопримітивізму, послідовники якого утверджували в живописі "навмисно огрублене бачення" дійсності. На його полотнах тепер хизуються великі локальні плями кольору – яскраво-червоні, дзвінко-зелені, жовті, обведені художником чорною, синьою, а інколи й червоною фарбою, що роблять його картини яскравими і декоративними ("Купальщик", "На бульварі"та інші – усі позначені 1911 р.).

У "селянський" період життя (1910-1920-ті рр.) Казимир Малевич започатковує "трудовий жанр". Його фігури – "примітивістсько спрощені, навмисно збільшені й деформовані, що ясно свідчить про "рішучий перелом" у мистецтві Малевича ("Жниця", "Селянка з відрами й дитиною", "Тесля", "Збирання жита").

Створюючи ці та інші твори, художник уже не просто деформував, а розчленовував їх на геометризовані частини тіла, надаючи їм вельми "універсальну і міцну конструкцію кубізму". "У кубістів є...одна цінність – не копіювати предмети, а створити картину", – писав у одній зі своїх теоретичних робіт митець.

"Кубофутуристичний" напрям (1913-1914) у творчості Малевича припав на початок Першої світової війни. Саме в 1913 р. він бере участь у оформленні постановки футуристичної опери "Перемога над Сонцем", яка була продемонстрована в "першому в світі театрі футуристів". Характерно, що на театральній сцені, а не на окремому полотні вперше було представлено "Чорний квадрат" Малевича, створений ним як декорація до спектаклю. Це був перший крок до супрематизму (найвищого етапу в мистецтві).

Казимир Северинович відомий і як громадський та культурний діяч. У 1916 році він опиняється на фронті, де пізніше його обирають делегатом Московської ради солдатських депутатів. Він також займав посаду голови художньої секції. Після революції працював на різних службових посадах, водночас невтомно працюючи у Вільних державних майстернях.

У 1919 році художник отримав відрядження до Вітебська, де працював пліч-опліч з художником-авангардистом Марком Шагалом. Однак ідейні розходження, що прийняли з боку Малевича скандальний характер, призвели його врешті-решт до розриву з Шагалом. До слова, обидва художники невдовзі виїхали з Вітебська.

З цього часу митець очолює Московський державний інститут художньої культури (ГИНХУК). Новаторські пошуки Малевича не могли не викликати підозр у ідеологів більшовизму, і в 1926 р. інститут був ліквідований як небезпечний "монастир на держзабезпеченні". Сам митець врятувався відрядженням за кордон, де організував у Берліні свою виставку. Виставка викликала справжній фурор. Повернувшись у Росію, художник працює як педагог, у лабораторії Російського музею (Санкт-Петербург), читає лекції в Київському художньому інституті. Українські авангардисти високо оцінювали талант свого земляка. В харківському мистецькому журналі "Нова генерація" було надруковано його цикл статей. Не оминули митця й арешти (він двічі – 1927 і 1930 року – був кинутий у в'язницю більшовицькою владою), проте його щоразу звільняли завдяки впливовим друзям з числа партійців.

І все ж у 1933 році мистецтво Малевича було об'явлено поза законом, а знаменитий "Чорний квадрат" піддано нищівній критиці. Восени того ж року митець захворів і 15 травня 1935 року помер. На його могилі під Санкт-Петербургом відтоді височіє ідеальний куб з чорним квадратом роботи російського скульптора М.Сутіна...

Сарабьянов Д., Шатских А. Казимир Малевич: Живопись. Теория. Москва, Искусство, 1993.

У книзі, пропонованій увазі читачів, представлено творчість Казимира Малевича, одного з найбільших новаторів у мистецтві XX століття. Дійсний член Російської Академії наук Д.В.Сарабьянов створив ємну і повну монографічну роботу, присвячену живопису Малевича, - вона склала першу частину книги. До другої частини ввійшли теоретичні та літературні твори Малевича, багато з яких видаються вперше.

Шатских А. К "Казимир Малевич и общество Супремус". - Москва, Слово, 1996.

Книга А.С.Шатскіх присвячена проблемам становлення супрематизму на тлі історії маловідомого суспільства російських авангардистів, сформованого в 1916-1917 роках. Створене за ініціативою Казимира Малевича, воно об'єднало найбільш радикальних художників тих років - І.В.Клюна, Л.С.Попову, О.В.Розанову, Н.А.Удальцову та інших. Члени співтовариства підготували до видання журнал "Супремус" №1 не побачив світ через важких часів.

Дмитро Горбачов. “Він та я були українці”. Малевич та Україна. Київ, СІМстудія, 2006.

Горбачов Дмитро Омелянович — мистецтвознавець з 45 - річним стажем, професор. Усе своє життя заклопотаний тим, аби знайти у культурі України явища, відповідні світовим досягненням. На цім шляху наразі досягнув певних успіхів: нещодавно гоноровий німецький словник УоІІтег назвав художника Малевича «икгаіпізіїе Маїег», що у перекладі означає «український маляр». А тим часом без врахування його українського і польського походження, української свідомості і ментальності годі зрозуміти до кінця його творчість і еволюцію.

Жан-Клод Маркаде. Малевич. Київ, Родовід, 2013.

Жан-Клод Маркаде - один з найавторитетніших світових дослідників авангардного мистецтва, музейний куратор, доктор літературознавства, почесний керівник досліджень у французькому Національному центрі наукових досліджень (C.N.R.S), голова товариства «Друзі Антуана Певзнера». Альбом-монографія «Малевич» акцентує увагу на українське коріння художника-авангардиста. Вона насправді допоможе краще зрозуміти ідеї Малевича, до сих пір актуальні в моді і дизайні. Крім того, в ній є маса цитат із щоденників майстра.

Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво. Навч. посібн.: У 3 ч. — Ч.3 — Львів: Світ, 2005.

У навчальному посібнику в контексті полікультурного діалогу розглянуто розвиток українського мистецтва XVI-XX ст. Висвітлено світоглядно-естетичні засади трансформації мистецьких стилів; ренесансне мистецтво, бароко, рококо, класицизм і романтизм, феномен авангарду, творчість митців українського зарубіжжя.
Для студентів педагогічних, художніх, інших вищих закладів освіти гуманітарного і технічного профілю різних рівнів акредитації, викладачів, науковців.

Ходж, А. Н. История искусства. Живопись от Джотто до наших дней [Текст] : [пер. с англ.] / А. Н. Ходж. - Х. : Фактор, 2012.

«Історія мистецтва» - це захоплююча подорож у часі, що охоплює період від італійського Відродження до наших днів. Книга оповідає про основні напрямки західного мистецтва, про всесвітньо відомих художників, їх творчості, а також про час, в якому вони жили і творили. Крім аналізу робіт різних художників, від Ель Греко і Боттічеллі до Герхарда Ріхтера і Люка Тюйманс, містить інформацію про історію технік, що використовуються художниками для створення своїх полотен. Містить 150 репродукцій.

Шедеври українського живопису : [альбом / упоряд. Д.О. Горбачов]. - LinkКиїв: Мистецтво, 2008.

У великоформатному альбомі репродукуються твори українського живопису — середини 20 сторіччя від Алімпія Печерського до Казимира Малевича, які зберігаються переважно в музеях України. Автор подає нову мистецтвознавчу концепцію еволюції українського живопису. Великий часовий діапазон дає можливість проілюструвати різні жанри живопису, висвітлити процеси формування і розвитку основних художніх стилів на теренах України в розділах "Візантійсько-руський стиль", "Православна готика", "Ренесанс", "Бароко", "Рококо", "Просвітництво", "Бідермаєр", "Романтизм і неоромантизм", "Реалізм і пленеризм", "Постімпресіонізм", "Сецесія", "Авангард", "Бойчукізм", "Новий реалізм", "Народне мистецтво".

Інтернет ресурси

1. Диалоги с авангардом. https://cultprostir.ua/ru/post/samye-izvestnye-hudojniki-vstupili-v-dialog-s-malevichem

2. Пятьдесят оттенков чёрного. https://cultprostir.ua/ru/post/pyatdesyat-ottenkov-chernogo

3. Периферия переходит в наступление. https://cultprostir.ua/ru/post/rossiya-ne-imeet-prava-na-nasledstvo-russkogo-avangarda

4. Чёрным по белому, или Малевич наш. https://cultprostir.ua/ru/post/na-vyistavke-kazimira-malevicha-v-kieve-napomnili-chto-on-ukrainets

5. Другой Малевич! 20 «Неприлично простых» картин Казимира Малевича. https://moiarussia.ru/kazimir-malevich/

6. Чёрный супрематический квадрат - анализ картины Малевича. http://www.kazmalevich.info/stati/tchernyjsuprematitcheskijkvadratanalizkartinymalevitcha.html

7. Малевич и Украина. http://gordonua.com/specprojects/malevich.html

8. Удивительные факты из жизни Казимира Малевича. https://kp.ua/life/491776-udyvytelnye-fakty-yz-zhyzny-kazymyra-malevycha

Додаткова інформація
Кількість відвідувань сайту: 2526234
Кількість переглядів сторінки: 60940
Сторінка була створена за 0.226 секунд
© VovanShu